Historisk tilbageblik - hvor kommer dækskifteren fra?

Historisk tilbageblik - hvor kommer dækskifteren fra?

Historisk tilbageblik - hvor kommer dækskifteren fra?

Corghi har altid været en virksomhed med fokus på udvikling. Virksomheden startede faktisk med at producere elektroniske apparater såsom radio og båndoptagere.

I løbet af 1950'erne indledte det økonomiske boom en ny bølge af velstand, der fremmede ønsket om at glemme krigens vanskeligheder og tilskynde til forbrug blandt italienerne. At købe en bil kom til at symbolisere denne tillid til fremtiden og blev set som både et status symbol og et redskab til frihed.


Komfort og ydeevne stillede krav

Bilernes komfort og ydeevne øgedes og det spillede i den forstand en grundlæggende rolle ved udviklingen af det radialdæk, der blev introduceret til markedet allerede i 1946.

På det tidspunkt var dækspecialistens arbejde bogstaveligt talt "rygbrækkende", fordi udstyr til "hjulservice" var få og utilstrækkelige og det blev hurtigt tydeligt, at den teknologiske udvikling til servicering af bilens komponenter ikke var fulgt med bilindustriens hastige udvikling.


Første dækskifter

Historien om den første dækskifter starter her og Erminia Corghis ven, som var dækspecialist, klagede ofte over sine arbejdsopgaver grundet manglen på ordentligt udstyr.

Corghi havde allerede udmærket sig selv for mange patenter på det elektromekaniske område, men genistregen,som ændrede tilværelsen for hans ven og efterfølgende generationer af dækreparatører og bilister, var ARTIGLIO 1961. Det første dedikerede udstyr til demontering og montering af dækket på fælgen, som blev patenteret og stod fadder til udviklingen af de maskiner man kender i dag.


Mekanisering af dækskiftet

Det mål, der blev opnået af Erminia Corghi, var derfor mekaniseringen af dækspecialistens arbejde, der erstatter menneskets indsats med maskinens. Sucessen var øjeblikkelig, og efterspørgslen kom fra hele verden.

Dette var den succes, der i mange år simpelthen gjorde navnet ARTIGLIO synonymt med Corghi i verdenen af biludstyr og dækskiftere. Siden da er produktionen af Corghi dækskiftere fortsat og blevet selskabets flagskib i den virksomhed, som blev grundlagt af brødrene Erminia og Remo Corghi.

I dag, efter 50 år, kan vi sige, at Corghi ikke bare opfandt udstyr. I stedet skabte de grundlaget for en ny hjulserviceindustri, som i dag er fundamental for udvikling og udbredelse af bilen.


Corghi i dag

I dag producerer Corghi nogle af de absolut stærkeste og bedste dækmaskiner på verdensmarkedet, lige fra mindre dækskiftere til personvogne og op til store dækskiftere til entreprenørmaskiner.

Corghi familien står bag Nexion koncernen og har netop gjort sit indtog i Danmark ved erhvervelsen af 75% af aktierne i STENHØJ med en lang række stærke brands - blandt andet AUTOPSTENHOJ, Sherpa, Molnar, STENHØJ, GEMCO og i udvalgte områder, Tecalemit.


Flagskibet Corghi Artiglio Uniformity

Corghi har udviklet den første OG eneste diagnose dækskifter på markedet, hvor montage, diagnose og montagematch foregår på en og samme maskine. Corghi Artiglio Uniformity måler først hele hjulets kraftvariationer både de laterale og radiale. Dernæst måles fælgen alene på den udvendig side, hvor dækket monteres.

Med dæk- og fælgmålingerne udregner Corghi Artiglio Uniformity den bedste placering af dækket på fælgen. Det er ikke tilfældig af Corghi valgte at placere måleværktøjet på en dækskifter. Det gør, at man sparer flere arbejdsgange frem og tilbage mellem dækskifter og afbalanceringsmaskine.


Effektiv og hurtig fejlfinding

Ofte får dækket skyld for fejl, som reelt skyldes en dårlig fælg. Med en simpel og ensartet opspænding af hele hjulet på dækskifteren, kan fejlen hurtigt klarlægges og bekræftes. Herefter er det en let opgave med maskinens indbyggede laserdiagnose at afgøre, om fejlen ligger i dækket eller i fælgen, da fælgen i samme opspænding kan opmåles, når dækket er afmonteret.


Ergonomisk og mindsker skader på dæk og fælg

Udover et medfølgende sortiment af flanger til dækskifteren medfølger også dækløfter som standard, hvilket sikrer ergonomien for dækmontøren. Den patenterede "leva la leva" teknologi sikrer endvidere roblemfri af- og påmontering af dækket fra fælgen både på almindelige, UHP og Run-Flat dæk op til 32 tommer.

Sælger Rasmus Andersen ved Corghis nyeste stærke dækskifter til de helt store dæk. Også Corghi Artiglio Master Code med sine fuldt automatiserede arbejdsfunktioner blev demonstreret på standen i Bologna. Fuldt dækskifte af alle dæktyper - uden montørens indblanding.

Sælger Rasmus Andersen ved Corghis nyeste stærke dækskifter til de helt store dæk. Også Corghi Artiglio Master Code med sine fuldt automatiserede arbejdsfunktioner blev demonstreret på standen i Bologna. Fuldt dækskifte af alle dæktyper - uden montørens indblanding.


Få den på prøve

"Målet er, at få udbredt både Corghi Artiglio Uniformity og mange flere af Corghis produkter på værkstederne i Danmark. Produktsortimentet dækker over alle typer dækmaskiner - også til den tunge sektor bl.a. dækskiftere, af balancering og 4-hjulsudmåling. Flere værksteder i Danmark har allerede implementeret de nye produkter fra Corghi med stor tilfredshed og vi sørger gerne for en prøveopstilling hos nye interesserede,"  forlyder det samstemmende fra sælger Rasmus Andreasen og salgschef John Struve på messen i Bologna.



Related Products